Slider Image

Προφίλ του Προγράμματος Σπουδών

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σχολικής Ψυχολογίας (ΜΠΣΨ) είναι τριετούς διάρκειας και αποτελείται από 180 Πιστωτικές Μονάδες (ECTS). Περιλαμβάνει εποπτευόμενη Κλινική Άσκηση (60 Πιστωτικές μονάδες, διάρκειας 1500 ωρών). Το πρόγραμμα σπουδών δημιουργήθηκε βάσει των σύγχρονων τάσεων στην εκπαίδευση επαγγελματιών ψυχολόγων και των απαιτήσεων του επαγγέλματος του Σχολικού Ψυχολόγου και είναι πιστοποιημένο από τον Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ). Επιπρόσθετα, το πρόγραμμα σπουδών διασφαλίζει ότι οι απόφοιτοί του μπορούν να διεκδικήσουν άδεια άσκησης επαγγέλματος ψυχολόγου στην Κύπρο σύμφωνα με τον Περί Επαγγελματιών Ψυχολόγων Νόμο και στην Ευρώπη σύμφωνα με την εκδοθείσα Ευρωπαϊκή Οδηγία. Επιτρέπει, ακόμη, συνέχιση των σπουδών σε διδακτορικό επίπεδο.

Το πρόγραμμα έχει δημιουργηθεί πρωτίστως με βάση το πρότυπο εκπαίδευσης του επαγγελματία Σχολικού Ψυχολόγου. Κατ' επέκταση, δίνει έμφαση στην ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων για την άσκηση του επαγγέλματος, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να προσφέρει στον μεταπτυχιακό φοιτητή ευρύτερη θεωρητική και ερευνητική γνώση. Το πρόγραμμα κατά τον πρώτο χρόνο, επιδιώκει να προσφέρει στον φοιτητή το αναγκαίο θεωρητικό και μεθοδολογικό υπόβαθρο ψυχολογικής γνώσης πάνω στο οποίο θα δομήσει, κατά τον δεύτερο χρόνο, τις εξειδικευμένες δεξιότητες ψυχολογικής αξιολόγησης και παρέμβασης. Επίσης, κατά τη διάρκεια των δυο πρώτων χρόνων, το πρόγραμμα προσφέρει στον φοιτητή περαιτέρω ερευνητικές γνώσεις και δεξιότητες μέσω της ολοκλήρωσης μεταπτυχιακής διατριβής, οι οποίες δίνουν την απαιτούμενη βάση για διεξαγωγή έρευνας είτε ως επαγγελματίας Σχολικός Ψυχολόγος σε επαγγελματική δομή ή σε μετέπειτα διδακτορικό επίπεδο. Κατά τον τρίτο χρόνο, ο φοιτητής καλείται αποκλειστικά να παρακολουθήσει την κλινική άσκηση, συνδυασμένη με κλινικά σεμινάρια.

Ο Σχολικός Ψυχολόγος πρέπει να πληροί τα απαιτούμενα προσόντα (ακαδημαϊκά και κλινικά) για να μπορεί να εγγραφεί στο μητρώο των Επαγγελματιών Ψυχολόγων Κύπρου. Συγκεκριμένα, στο εφαρμοσμένο πρόγραμμα της Σχολικής Ψυχολογίας απαιτείται η απόκτηση εξειδικευμένων δεξιοτήτων και γνώσεων, οι οποίες επιτρέπουν την αξιολόγηση, πρόληψη, και παρέμβαση ψυχολογικών προβλημάτων παιδιών και εφήβων και μαθησιακών δυσκολιών. Επιπλέον, στο πλαίσιο ενός εφαρμοσμένου προγράμματος αναμένεται ότι θα αποκτηθεί μεθοδολογική γνώση και ερευνητικές δεξιότητες, οι οποίες θα επιτρέπουν στον απόφοιτο να αξιολογεί προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης στα πλαίσια της επαγγελματικής του απασχόλησης. Τέλος, αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης του Σχολικού Ψυχολόγου είναι η σταδιακή ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων δια μέσου της εποπτευόμενης κλινικής άσκησης, γι' αυτό και απαιτείται ο φοιτητής να συμπληρώσει τουλάχιστον 1500 ώρες εποπτευόμενης κλινικής άσκησης σε κατάλληλους επαγγελματικούς χώρους πριν την αποφοίτησή του. Για όλους τους παραπάνω λόγους, το πρόγραμμα Σχολικής Ψυχολογίας έχει ελάχιστη διάρκεια πλήρους φοίτησης τριών ετών.

Βασικά Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το πρόγραμμα στοχεύει να βοηθήσει τους φοιτητές να αποκτήσουν εξειδικευμένη γνώση και δεξιότητες αναλαμβάνοντας σταδιακά ρόλους που σχετίζονται με την άσκηση του Επαγγέλματος του Σχολικού Ψυχολόγου σύμφωνα με τα εκπαιδευτικά κριτήρια του International School Psychology Association ISPA (http://www.ispaweb.org/wp- content/uploads/2017/08/Microsoft-Word-STANDARDS-August-2017-cx.-1.pdf) και άλλα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης (π.χ. EuroPsy). Οι εξειδικευμένες αυτές γνώσεις βασίζονται στις θεωρίες και εμπειρικά δεδομένα της ψυχολογίας που περιλαμβάνουν κατανόηση της τυπικής ανάπτυξης, νόησης και κοινωνικής συμπεριφοράς, και τα οποία αποτελούν το υπόβαθρο της θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης στην αξιολόγηση και
παρέμβαση με μη τυπικούς πληθυσμούς στο σχολικό πλαίσιο.

Μέσα από τα μεταπτυχιακά μαθήματα, τα ενδοτμηματικά κλινικά σεμινάρια, τη Διατριβή Μάστερ και την ολοκλήρωση της πρακτικής άσκησης 1500 ωρών, οι φοιτητές του προγράμματος αναμένεται να έχουν αποκτήσει δεξιότητες γνωστικής, συμπεριφορικής και συναισθηματικής αξιολόγησης και διάγνωσης, παρέμβασης με παιδιά, γονείς, οικογένειες, εκπαιδευτικούς και το Σχολικό Σύστημα, συμβουλευτικής και διεπαγγελματικής συνεργασίας, δημιουργίας και αξιολόγησης προγραμμάτων πρόληψης, άσκησης δεοντολογικής κρίσης και υιοθέτησης επαγγελματικής στάσης στα θέματα του επαγγέλματος του Σχολικού Ψυχολόγου. Παράλληλα, αναμένεται από τους φοιτητές να αποκτήσουν δεξιότητες σεδιασμού, διεξαγωγής και συγγραφής έρευνας σε επίπεδο Μάστερ.

ΔΟΜΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

Το ΜΠΣΨ αποτελείται από 12 υποχρεωτικά μαθήματα και 1 μάθημα ελεύθερης επιλογής (97.5 Π.Μ., όλα των 7.5 Π.Μ.), υποχρεωτική διατριβή μάστερ (22.5 Π.Μ.), κλινική άσκηση μαζί με 3 κλινικά σεμινάρια (60 Π.Μ.), και την τελική περιεκτική εξέταση επαγγελματικών γνώσεων (0 Π.Μ.).

Σημαντικές Πληροφορίες

Τμήμα: Τμήμα Ψυχολογίας

Σχολή: Σχολή Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής

Όνομα Προγράμματος: Σχολική Ψυχολογία

Κατεύθυνση: Σχολική Ψυχολογία

Επίπεδο Τίτλου Σπουδών: 2ος Κύκλος (Μεταπτυχιακός Τίτλος) [6 Εξάμηνα]

Είδος Φοίτησης : Πλήρης

Γλώσσα Διδασκαλίας: Ελληνικά

Συντονιστής : Επίκουρη Καθηγήτρια Δρ. Άντρια Σιήμη

Δομή Προγράμματος Σπουδών

Tύπος Μαθήματος Μονάδες ECTS
Υποχρεωτικά
Υποχρεωτικά 172.5
Περιορισμένης Επιλογής 7.5
ΣΥΝΟΛΟ ECTS 180

Κατανομή Μαθημάτων ανά Εξάμηνο

Προϋποθέσεις Φοίτησης

Οι διαθέσιμες θέσεις προκηρύσσονται από τη Σχολή Μεταπτυχιακών Σπουδών. Κατά την προκήρυξη, αναφέρονται τα κριτήρια εισδοχής και τα απαιτούμενα έγγραφα που πρέπει να επισυναφτούν με την αίτηση.

Οι προϋποθέσεις εισαγωγής φοιτητών στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Master στη Σχολική Ψυχολογία είναι οι ακόλουθες:

1) Πτυχίο στη Ψυχολογία από αναγνωρισμένο πανεπιστημιακό ίδρυμα.

2) Πολύ καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.

Επιπρόσθετα προσόντα που λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία εισαγωγής είναι τα ακόλουθα:

3) Προηγούμενη γνώση σε τομείς σχετικούς με τη Σχολική Ψυχολογία (π.χ. άλλο μεταπτυχιακό ή εργασία σχετική με την Εκπαιδευτική Ψυχολογία, τις Μαθησιακές Δυσκολίες, την Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων κ.α.).

4) Προηγούμενη σχετική εργασία ή εμπειρία με παιδιά, εφήβους ή/και το σχολικό πλαίσιο

5) Προσωπική ωριμότητα, ακαδημαϊκή εργασία, ή/και επαγγελματική ωριμότητα που καταδεικνύεται π.χ. μέσα από επιστημονικές δημοσιεύσεις, βραβεία, ή επαγγελματικούς τίτλους.

Στις περιπτώσεις όπου υποψήφιοι γίνονται δεκτοί αλλά δεν έχουν κάποιες βασικές απαιτούμενες γνώσεις δύναται να τους ζητηθεί να παρακολουθήσουν, επιπλέον του προγράμματος, συγκεκριμένα προπτυχιακά μαθήματα ώστε να ενισχυθεί η προσαρμογή τους στο πρόγραμμα.

Διαδικασία εισδοχής στο πρόγραμμα:

Κάθε έτος, το Τμήμα Ψυχολογίας προκηρύσσει 10 θέσεις στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Master στη Σχολική Ψυχολογία με έναρξη τον μήνα Σεπτέμβριο. Η συμπληρωμένη αίτηση, η οποία υποβάλεται ηλεκτρονικά, περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

1. Ηλεκτρονικό έντυπο αίτησης

2. Βιογραφικό σημείωμα

3. Αντίγραφα τίτλων σπουδών

4. Δελτίο αναλυτικής βαθμολογίας

5. Σύντομη δήλωση στόχων και ενδιαφερόντων

6. (Τουλάχιστον) Δύο συστατικές επιστολές από ακαδημαϊκούς

7. Πιστοποιητικά επάρκειας γνώσης της Αγγλικής Γλώσσας

Οι φοιτητές πρέπει πάντα να συμβουλεύονται τους Κανόνες Μεταπτυχιακής φοίτησης 

Για αποφοίτηση από το πρόγραμμα Μάστερ στη Σχολική Ψυχολογία οι φοιτητές πρέπει να:

1. ολοκληρώσουν επιτυχώς όλες τις ακαδημαϊκές απαιτήσεις του προγράμματος,

2. ολοκληρώσουν επιτυχώς τη Διατριβή Μάστερ,

3. συμπληρώσουν τουλάχιστον 1500 ώρες εποπτευόμενης πρακτικής άσκησης

4. ολοκληρώσει επιτυχώς την Τελική Εξέταση Επαγγελματικής Επάρκειας

Παρακαλώ συμβουλευτείτε τους Κανόνες Μεταπτυχιακής Φοίτησης 

Πίστωση Ακαδημαϊκών Ωρών
Τα τρία επίπεδα υποχρεωτικής πρακτικής/κλινικής άσκησης λαμβάνουν 60
ECTS, τα οποία χρεώνονται μέσα από σειρά τριών Σεμιναρίων Κλινικής Άσκησης, το ΨΥΧ 698 Σεμινάριο Κλινικής Άσκησης Ι, το ΨΥΧ 699 Σεμινάριο Κλινικής Άσκησης ΙΙ και το ΨΥΧ 700 Σεμινάριο Κλινικής Άσκησης ΙΙΙ. Τα σεμινάρια αποσκοπούν στο να γεφυρώσουν την κλινική άσκηση με την ακαδημαϊκή γνώση.

ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Το πρόγραμμα πρακτικής άσκησης είναι ενσωματωμένο στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και κατ’ επέκταση υπηρετεί τους στόχους και την αποστολή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σχολικής Ψυχολογίας (ΜΠΣΨ) που είναι «η εκπαίδευση επαγγελματιών ψυχολόγων με ειδικότητα στη Σχολική Ψυχολογία οι οποίοι θα υπηρετήσουν το επάγγελμα και τον καταναλωτή προσφέροντας υψηλού επιπέδου ψυχολογικές υπηρεσίες στη βάση της ψυχολογικής θεωρίας, υψηλής δεοντολογικής και νομικής συνείδησης, και επιστημονικά επικυρωμένων μεθόδων». Η πρακτική άσκηση αποσκοπεί να βοηθήσει τους ειδικευόμενους να αναπτύξουν επαγγελματικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να παρέχουν υψηλού επιπέδου ψυχολογικές υπηρεσίες σε παιδιά, έφηβους, οικογένειες, και εκπαιδευτικούς και να υποστηρίζουν το σχολικό σύστημα, τη μάθηση, και την εκπαιδευτική διαδικασία. Το πρόγραμμα πρακτικής άσκησης δημιουργήθηκε στη βάση του εκπαιδευτικού μοντέλου ψυχολόγων «επαγγελματία ειδικού ψυχολόγου». Στοχεύει να βοηθήσει τους φοιτητές να αναπτύξουν σταδιακά επαγγελματικές δεξιότητες ως Σχολικοί Ψυχολόγοι και να υιοθετήσουν πολλαπλούς επαγγελματικούς ρόλους σε επίπεδο νεοεισερχόμενου επαγγελματία. Αναμένεται ότι μετά την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος στην ειδικότητα της Σχολικής Ψυχολογίας, οι απόφοιτοι του προγράμματος θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν τις επαγγελματικές δεξιότητες τους μέσα από συνεχόμενη επαγγελματική εκπαίδευση.
Η δομή, η διάρκεια, και το περιεχόμενο του προγράμματος πρακτικής άσκησης διαμορφώθηκαν με σκοπό την ανάπτυξη εκείνων των επαγγελματικών δεξιοτήτων που συνάδουν με τα εκπαιδευτικά κριτήρια του Διεθνή Φορέα Πιστοποίησης
International School Psychology Association (ISPA). Το πρόγραμμα πρακτικής άσκησης προάγει τη σύνθεση της πράξης με τη θεωρία και την έρευνα. Επίσης, λήφθηκαν υπόψη οι απαιτήσεις πρακτικής άσκησης της ισχύουσας νομοθεσίας Περί Επαγγελματιών Ψυχολόγων στην Κύπρο ώστε οι απόφοιτοι του προγράμματος να μπορούν να διεκδικήσουν με επιτυχία άδεια άσκησης επαγγέλματος. Ταυτόχρονα, λήφθηκαν υπόψη και τα ευρωπαϊκά κριτήρια για πρακτική άσκηση του European Federation of Psychologists Association/EFPA ώστε οι απόφοιτοι του προγράμματος να μπορούν να διεκδικούν με επιτυχία το Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Ψυχολογίας EuroPsy.

ΨΥΧ 688 ΤΕΛΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ (0 ΠΜ)

Οι φοιτητές υποχρεούνται να λάβουν μέρος στην Τελική Εξέταση Επαγγελματικής Επάρκειας και να επιτύχουν για να μπορέσουν να αποφοιτήσουν. Ο φοιτητής αποκτά το δικαίωμα να συμμετέχει στην εξέταση όταν:

(1) ολοκληρώσει με επιτυχία όλες τις ακαδημαϊκές απαιτήσεις του προγράμματος Σχολικής Ψυχολογίας,

(2) συμπληρώσει ικανοποιητικά τις απαιτήσεις του Σεμιναρίου Πρακτικής Άσκησης ΙΙΙ,

(3) τεκμηριώσει τη συμπλήρωση τουλάχιστο 1500 ωρών εποπτευόμενης πρακτικής άσκησης

ικανοποιήσει ότι συμπληρώθηκαν με επάρκεια οι στόχοι της πρακτικής άσκησης όπως αυτοί περιγράφονται στα σχετικά έντυπα,

(5) παραδώσει όλα τα σχετικά με το Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης έντυπα, και να

(6) αξιολογηθεί από τον εξωτερικό επόπτη στον ανάδοχο φορέα και από την ΣΚΕ ότι παρουσιάζει ετοιμότητα για ανεξάρτητη άσκηση του επαγγέλματος του Σχολικού Ψυχολόγου.

 

Η εξέταση θα είναι ατομική και θα διεξάγεται υπό προφορική μορφή ενώπιον τριμελούς επιτροπής η οποία απαρτίζεται από επαγγελματίες ψυχολόγους. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή απαρτίζεται από το αρμόδιο μέλος του Τμήματος για θέματα κλινικής άσκησης, από ένα δεύτερο ακαδημαϊκό μέλος του Τμήματος και ένα εξωτερικό μέλος. Η εξέταση σκοπό θα έχει να αξιολογήσει τις επαγγελματικές γνώσεις του φοιτητή στη διαχείριση περιπτώσεων και, κατ' επέκταση, την ετοιμότητα του να ασκήσει το επάγγελμα του ψυχολόγου μέσα σε δεοντολογικά, νομικά, και επαγγελματικά πλαίσια. Η εξέταση αξιολογείται υπό τη μορφή Pass/Fail και το αποτέλεσμά της θα παρουσιάζεται στην αναλυτική βαθμολογία του φοιτητή. Σε περίπτωση αποτυχίας, το Τμήμα είναι δυνατό να ζητήσει από το φοιτητή να εμπλακεί σε περαιτέρω ακαδημαϊκές δραστηριότητες ή και επιπρόσθετη εποπτευόμενη κλινική άσκηση, αν αυτό κριθεί αναγκαίο. Ο φοιτητής δικαιούται να συμμετέχει σε παρόμοιες εξετάσεις για δύο, ακόμα, φορές σε αντίστοιχες εξεταστικές περιόδους.

Το σύστημα βαθμολογίας των μαθημάτων είναι αριθμητικό, από 0 μέχρι 10, ανά 1/2 της μονάδας. Κατώτατο όριο επιτυχίας είναι ο βαθμός 5. Ο τελικός βαθμός ενός μεταπτυχιακού φοιτητή υπολογίζεται ως ο σταθμικός μέσος όρος όλων των μαθημάτων που ο φοιτητής έχει ολοκληρώσει επιτυχώς. Η στάθμιση βασίζεται στις π.μ. του κάθε μαθήματος.

ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΜΑΣΤΕΡ

Η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης και εκτενούς μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι υποχρεωτική για όλους τους φοιτητές του προγράμματος. Προϋποτίθεται ο ορισμός Επόπτη ο οποίος θα πρέπει να είναι απαραίτητα μέλος ΔΕΠ. Διεξάγεται σε τρία εξάμηνα κατά τα δύο πρώτα έτη σπουδών ως ακολούθως: ΨΥΧ 750 Διατριβή Μάστερ Ι (7.5 Π.Μ.), ΨΥΧ 751 Διατριβή Μάστερ ΙΙ (7.5 Π.Μ.), και ΨΥΧ 752 Διατριβή Μάστερ ΙΙΙ (7.5 Π.Μ.). Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης της διατριβής στα τρία εξάμηνα, προσφέρεται το μάθημα ΨΥΧ 745 Συνέχεια Διατριβής Μάστερ (προαιρετικό). Το μάθημα ΨΥΧ 750 είναι προαπαιτούμενο του μαθήματος ΨΥΧ 751 και το ΨΥΧ 751 είναι προαπαιτούμενο του μαθήματος ΨΥΧ 752. Η διατριβή επιπέδου Μάστερ αξιολογείται ποιοτικά με τους χαρακτηρισμούς Άριστα, Λίαν Καλώς, Καλώς και Αποτυχία. 

Επιπρόσθετες πληροφορίες

Επαγγελματικά Προφίλ Αποφοίτων

Με βάση έρευνα αποφοίτων του προγράμματος που διεξήγαγε το Κέντρο Πανεπιστημιακών Ερευνών Πεδίου του ΠΚ, περίπου 97% εργοδοτούνται, με το 93% να δηλώνει ότι η εργασία του συνάδει άμεσα ή έμμεσα με το μεταπτυχιακό του στη Σχολική Ψυχολογία. Μεγάλο ποσοστό των αποφοίτων έχει απορροφηθεί από την κρατική Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας μέσα από το σχετικό κατάλογο διοριστέων που διατηρεί. Άλλοι απόφοιτοι του προγράμματος εργοδοτούνται με συμβόλαια σε άλλες Κυβερνητικές Υπηρεσίες, όπως την Υπηρεσία Αποκατάστασης Αναπήρων, την Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης του Υπουργείου Παιδείας, το γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού ή Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς ως ψυχολόγοι, όπως τον Σύνδεσμο Δυσλεξίας Κύπρου, Οργανισμό Νεολαίας, το Hope for Children ή σε Ιδιωτικά και Δημόσια Πανεπιστήμια ως μέλη ΔΕΠ, λειτουργοί φοιτητικής μέριμνας, ψυχολόγοι στα Πανεπιστημιακά Συμβουλευτικά Κέντρα, Ειδικοί Επιστήμονες, ή συντονιστές πρακτικής άσκησης σε αντίστοιχα προγράμματα εφαρμοσμένης ψυχολογίας. Ένας σημαντικός αριθμός εργάζονται σε ιδιωτικά γραφεία ή σε συνεργασία με παιδοψυχιάτρους ως Σχολικοί Ψυχολόγοι, ενώ ένας άλλος αριθμός εργοδοτούνται ως Επιστημονικοί Συνεργάτες σε ερευνητικά προγράμματα ή βρίσκονται σε Διδακτορικά Προγράμματα σπουδών, όπως αυτά του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Επίσης απόφοιτος του προγράμματος έχει εξασφαλίσει άδεια Σχολικού Ψυχολόγου σε πολιτεία των ΗΠΑ όπου εργάζεται σε σχολικές δομές.

Πρόσβαση σε Περαιτέρω Σπουδές

Οι απόφοιτοι μπορούν να εισαχθούν σε Διδακτορικά προγράμματα

Top