Προβολή Στοιχείων Μαθήματος
Τμήμα Μαθήματος: |
Τμήμα Φυσικής |
Κωδικός Μαθήματος: |
ΦΥΣ 011 |
Τίτλος Μαθήματος: |
Σύγχρονη Φυσική για Ποιητές |
Αριθμός Κατανεμόμενων Πιστωτικών Μονάδων (ECTS): |
5 |
Επίπεδο Μαθήματος: |
1ος Κύκλος (Πτυχίο)  |
Έτος Σπουδών (κατά περίπτωση): |
  |
Εξάμηνο/Τρίμηνο όταν Προσφέρεται το Μάθημα: |
Εαρινό Εξάμηνο 
|
Όνομα Διδάσκοντος (-ων): |
Σταύρος Θεοδωράκης   |
Διαλέξεις/Εβδομάδα: |
2 (1.5 ώρες ανά διάλεξη)  |
Εργαστήρια/Εβδομάδα: |
--  |
Φροντιστήρια/Εβδομάδα: |
--  |
Σκοπός και Στόχοι του Μαθήματος: |
Η διερεύνηση του κοινού εννοιολογικού υποβάθρου της
σύγχρονης επιστήμης και της σύγχρονης κουλτούρας.
  |
Μαθησιακά Αποτελέσματα του Μαθήματος: |
- Καταλογογραφούν ταχαρακτηριστικά των καλλιτεχνικών
κινημάτων και των φυσικών θεωριών. Προσδιορίζουν τις κοινές
τους έννοιες.
- Συσχετίζουν τις αντιλήψεις μιας κουλτούρας με αντίστοιχες
έννοιες τέχνης και φυσικής.
- Αποσαφηνίζουν τις πολιτισμικές αντιλήψεις για τον χρόνο, τον
χώρο, τα σύνορα, το κενό. Καταδεικνύουν την οικουμενικότητα
εννοιών όπως η σχετικότητα, η αντιστροφή συνήθων επόψεων,
η στρέβλωση χώρου και χρόνου, θολά σύνορα, εικονικό και
πραγματικό, επαλληλία και μεταμορφικές εικόνες.
Καταδεικνύουν την παρουσία σύγχρονων φυσικών εννοιών στη
σύγχρονη τέχνη.
- Ταυτίζουν τον ρόλο του παρατηρητή (αναγνώστη, θεατή) με
τον ρόλο του συμμέτοχου στη φυσική (λογοτεχνία, τέχνη).
Συγκρίνουν τις ιδιότητες του κενού στη λογοτεχνία με εκείνες του
κβαντικού κοχλάζοντος κενού.
- Συγκροτούν τις κοινές ιδέες της σύγχρονης τέχνης και φυσικής
σε έναν χάρτη των βασικών τάσεων του μετανεωτερικού
πολιτισμού.
  |
Προαπαιτούμενα: |
Δεν Εφαρμόζεται  |
Συναπαιτούμενα: |
Δεν Εφαρμόζεται  |
Περιεχόμενο Μαθήματος: |
Ο πολιτισμός ως συνάρτηση των αντιλήψεών μας για το χώρο, το χρόνο, τα όρια, το κενό, το χάος. Αρχή Σχετικότητας-αντιστροφή συνήθους επόψεως. Γενική και Ειδική Σχετικότητα. Στρέβλωση Χώρου Και Χρόνου, Τοπολογία, Τέχνη τού Έσερ. Απόψεις περί χώρου-χρόνου στο μεσαίωνα και στην αφελή-πρωτόγονη-ανατολική τέχνη. Ποιητικός χρόνος. Ο χώρος για τη Σύγχρονη Τέχνη. Κβαντική Κυματοσυνάρτηση-Θολά Σύνορα. Μεταίχμιο δυνατότητας-πραγματικότητας. Ένωση αντιθέτων μέσω αποκλειομένου τρίτου. Επαλληλία-Πολυσημία-Ερμηνεία. Μεταμορφικές εικόνες στον κυβισμό, φουτουρισμό, σουρεαλισμό. Ο παρατηρητής (αναγνώστης, θεατής) ως συμμέτοχος στη Φυσική (Λογοτεχνία, Τέχνη). Υπερκείμενα. Αριστοτέλεια και Πλειότιμη Λογική. Αυτοαναφορά, μορφοκλασματικά, άπειρη παλινδρόμηση. Σωματίδια-Αντιύλη-Δυνάμεις. Το κενό ως δυναμική έννοια στη Σύγχρονη Φυσική και Τέχνη. Κοσμολογία. Δυναμικές έννοιες στο Μεταμοντέρνο Πολιτισμό.
  |
Διδακτικές Μέθοδοι: |
Σύγκριση κειμένων, έργων τέχνης, ταινιών, φυσικών θεωριών,
για να βρεθεί το κοινό τους υπόβαθρο. Χρήση συμμετοχικών
σουρρεαλιστικών παιχνιδιών για να αποσαφηνισθεί ο ρόλος του
παρατηρητή στη διαμόρφωση της πραγματικότητας.
Προαιρετική συγκρότηση ενός πρωτότυπου δημιουργικού έργου
που να καταδεικνύει τις κοινές αντιλήψεις της σύγχρονης τέχνης
και φυσικής.
  |
Απαιτούμενη Βιβλιογραφία: |
- Το κοχλάζον κενό του Σταύρου Θεοδωράκη, εκδόσεις Δίαυλος, Αθήνα 1999. Robert March, “Physics for Poets”; Stephen Kern, “The culture of space and time 1880-1918”, Harvard University Press 1983; N. Katherine Hayles, “Chaos bound - orderly disorder in contemporary literature and science”, Cornell University Press 1990; N. Katherine Hayles, “The cosmic web - scientific field models and literary strategies in the 20th century”, Cornell University Press 1984; Leonard Shlain, “Art and physics - parallel visions in space, time and light”, William Morrow, New York 1991.
  |
Μέθοδοι Αξιολόγησης και Κριτήρια: |
Ενδιάμεση εξέταση (50%), τελική εξέταση (50%). Αν ο φοιτητής επιλέξει να κάνει μια δημιουργική εργασία (20%), τότε η ενδιάμεση εξέταση μετράει για 40% και η τελική εξέταση για 40%. Κριτήρια δημιουργικής εργασίας: η συγκρότηση συγχρόνων φυσικών εννοιών σε ένα πρωτότυπο δημιουργικό έργο τέχνης και ο προσδιορισμός των κοινών αντιλήψεων τέχνης και φυσικής.   |
Γλώσσα Διδασκαλίας: |
Ελληνικά
|
Τρόπος Παράδοσης: |
Πρόσωπο με Πρόσωπο  |
Πρακτική Άσκηση: |
Δεν Εφαρμόζεται  |
|